HMS-kort er et ID-kort som det er krav om at alle renholdere har og skal bære på seg når man utfører renhold.
Det skal være utstedt av Arbeidstilsynet og det er en kjempe fordel for bedriften din, og det koster heller ikke mye!
Hvorfor HMS-kort

Dessverre så er det sånn at renholdsbransjen er en bransje som er ekstra utsatt for svart arbeid.
Kortsiktig så kan man kanskje tenke at «Er det så nøye da om jeg jobber litt på siden, eller lar en som trenger en liten ekstrajobb ta noen jobber for meg? Det trenger jo ingen å vite om».
Men det er å skyte seg selv i benet for å si det sånn. Ikke bare er det med på å gi renholdsbransjen et dårlig rykte, men det får også negative konsekvenser for deg selv også.
Det er massevis av gode grunner til å ha en arbeidskontrakt og du får masse igjen for å ha et godkjent renholdsfirma og betale skatt!
Om du er ansatt så er du sikret minstelønn og overtidstillegg. Om du blir syk har du rett på sykepenger, trygdepenger og fri helsehjelp.
Fordi en del av skattepengene går til feriepenger så får du rett til betalt ferie. Når du blir gammel, har du rett til pensjon og alderspleie.
Barn og unge får gratis skolegang. Til og med offentlige universitets- og høyskoleutdanninger er også statsfinansiert, det vil si at studenter bare betaler en semesteravgift.
Dette gjelder for alle norske og EØS-borgere.
Om du har registrert lønn så blir det også lettere å få lån til bil eller bolig, leie bolig blir også lettere.
Og sånn kunne vi fortsatt.
Derfor er det bare fordeler med å følge regelverket og registrere renholdsbedriften din og skaffe deg HMS-kort!
VISSTE DU
Det er et krav at alle som driver renholdsfirma har registrert det hos Arbeidstilsynet.
Det er også krav til at alle som jobber med renhold at de har HMS-kort. Det gjelder også om du driver alene eller har ansatte, eller driver firma og innimellom leier ut ansatte til å ta renhold.
|
|
Hva er fordelene
Fordelen med å være en godkjent renholdsbedrift og ha HMS-kortene i orden er blant annet at firmaet ditt blir tatt seriøst.
Du kan vise kunder at du driver etter reglene. Det gir også ansatte trygghet, noe som igjen gjør at du har større sannsynlighet for å få trofaste ansatte.
Et firma som viser at de er seriøse har også lettere for å få kunder og å få langsiktige kontrakter. Om du ønsker å vokse så er det kjedelig om du kommer skjevt ut fra start og ikke har registrert firmaet ditt, og så går glipp av større muligheter senere.
Du viser potensielle kunder at du:
- Tar arbeidsmiljøloven seriøst og ønsker å sikre renholdere en rettferdig lønn og gode arbeidsvilkår.
- At du er ryddig og har tingene i orden. Du er med på å motvirke useriøse firmaer og du støtter ikke svart arbeid.
Hvordan får jeg tak i HMS-kort
- TRINN 1: Søk om godkjenning av renholdsfirmaet ditt.
Det gjelder uansett om det er 1 eller 100 personer i firmaet.
- TRINN 2: Bestill HMS-kort.
Arbeidstilsynet vil varsle deg via Altinn når søknaden din er kommet så langt i prosessen at du kan bestille deg HMS-kort.
Det koster 132,90 kr + mva per HMS-kort og er gyldig i 2 år.
- TRINN 3: Når alle krav er oppfylt, søknad godkjent og HMS-kort motatt, så får du status GODKJENT av arbeidstilsynet. Det vil også være synlig når man scanner QR-koden på HMS-kortet.
Hva inneholder et HMS-kort

Et gyldig HMS-kort inneholder:
- Arbeidsgivers navn og org.nr som oppført i Brønnøysundsregisteret
- Den ansattes fulle navn og fødselsdato
- Bilde av den ansatte
- QR-kode som viser om bedriften er godkjent hos arbeidstilsynet
Eksterntilsyn fra Arbeidstilsynet

Det kan jo høres veldig skummelt ut å få tilsyn fra Arbeidstilsynet, men prøv heller å se på det som en fin mulighet!
Nå får du eksperter på besøk som har en masse erfaring, og som kan komme med gode tips til forbedringer.
Alle av oss ønsker jo å drive firma på en forsvarlig og sunn måte og ha alt i orden. Om du viser det, så vil også Arbeidstilsynet spille på lag med deg og hjelpe deg.
De er jo ikke en «bad cop» som er ute etter å ta deg, men en fin ordning som er ment å passe på at alle arbeidstakere i Norge jobber trygt og godt og har rettferdige arbeidsforhold. Det ønsker vi jo alle sammen, enten vi er ansatt eller arbeidsgiver!
Tilsynet er ofte bare et dokumenttilsyn, hvor de kontakter deg elektronisk via Altinn, som du får melding om på epost. Da vil de for eksempel etterspørre en rekke dokumenter for å sjekke at alt er i orden med godkjenningen din, at alle HMS-kort er oppdater osv.
Ikke gå i «krise-modus» om du får noen avvik, det er helt normalt, og mangler er til for å rettes. Du får ofte god tidsfrist til å rette opp det som mangler og om du trenger mer tid, så er det bare å kontakte saksbehandleren og få til en dialog, så skal du se at alt ordner seg.
Noen ganger kommer de også på fysiske tilsyn.
Det er oftest om de har fått et tips om kritikkverdigeforhold, eller at det er spesifikke prosjekter de jobber med. Igjen, ikke gå i «krise-modus» men spill på lag med dem og se på det som en fin mulighet til å kunne få tips og «friske øyne» til å se på bedriften.
Hva sjekker de?
Arbeidstilsynet spiller med veldig åpne kort og har faktisk lagt ut sjekklisten de anbefaler andre å bruke ved sjekk av HMS-kort, den kan du se HER.
Det er blant annet om HMS-kortet og renholdsfirmaet er gyldig og godkjent. Om det er riktig firmanavn og riktig person som er avbildet på kortet.
VIKTIG Å HUSKE:
- Om du får nye ansatte, så må det også bestilles HMS-kort til dem!
- HMS-kort er kun gyldig i 2 år, Deretter må du bestille nye.
- Det er aldri greit å «låne ut» HMS-kort til andre, det er privat og er kun for den personen som er avbildet.
|
|