Godkjenning av renholdsfirmaet ditt hos Arbeidstilsynet

Hovedbilde art apr -24.jpg

Hvordan gå frem og hvorfor er det et krav?


«Må man det da?» tenker kanskje du, men dessverre eller heller heldigvis, så er det et krav til alle som tilbyr renholdstjenester.

Det gjelder alle, store som små firmaer. Alle må søke om godkjenning hos arbeidstilsynet.

Det vil si at selv om du kun har registrert et enkeltmannsforetak og ikke har ansatte, eller du har et firma som inni mellom leier ut ansatte til å ta renhold, så er det fortsatt krav om å søke om godkjenning.

 


Alle virksomheter som tilbyr renholdstjenester, skal være godkjent av Arbeidstilsynet.

Det er ulovlig å selge renholdstjenester uten offentlig godkjenning.

- Arbeidstilsynets hjemmeside


 

Hvorfor må alle være godkjent?

En av de viktigste grunnene er for å unngå sosial dumping, og fordi renholdsyrket er et utsatt yrke med mye slitasjeskader. Derfor er det krav om at alle er registrert slik at offentlige myndigheter kan følge opp at alt går riktig for seg og at man tar forhåndsregler og jobber trygt.

 

Hva koster det? 

Fordi motivet til Arbeidstilsynet er å passe på at rettighetene til de som jobber med renhold ivaretas og at folk skal kunne ha en arbeidsplass som er trygg, så koster det ikke noe å få godkjent en renholdsbedrift.

Det er helt gratis, men du må sende inn en søknad for å få det godkjent. Det er kjempe viktig å gjøre det, selv om tjenesten er gratis.

Det er faktisk forbudt å drive med renhold hvis du ikke er godkjent. Det er til og med forbudt for kunder å kjøpe renholdstjenester fra firmaer som ikke er godkjent.

Heldigvis så er det ikke en stor sak å få godkjent firmaet ditt, men noen få ting må være på plass.

 

Hva skal til for å bli godkjent renholdsvirksomhet?

 

1.  Være tilknyttet en bedrifthelsetjeneste (BHT)

Bed.helsetjeneste.jpg

Igjen, det gjelder uansett om det er 1 eller 100 ansatte.

Det er slettes ikke så dumt å være knyttet til en bedriftshelsetjeneste, da får du hjelp til å komme i gang med HMS-arbeidet i bedriften din. Selv om du kun er èn person, så er det jo like viktig å passe på å jobbe slik at du unngår unødig risiko og slitasje.

Det er mye dyrere og ikke minst kjipt å måtte slutte i jobben eller bli ufør fordi man får unødvendige slitasjeskader.


«Usj, koster ikke det en hel masse penger?»

Det koster ikke altfor mye å være tilknyttet en bedriftshelsetjeneste om du spør oss. Vanligvis så koster det en fast årlig sum og ofte et tillegg per ansatte.
Du står helt fritt til å velge en hvilken som helst bedriftshelsetjeneste så lenge den er offentlig godkjent.

Det finnes en rekke firmaer om du googler. Prisene varierer også fra firma til firma.

Ta deg en kjapp søkerunde og sjekk for eksempel opp 3 forskjellige firmaer, så har du litt å velge i mellom og du kan se hvem du får best kontakt med.

De kan hjelpe deg med å lage planer og utføre risikovurderinger som er relevant for deg. På arbeidstilsynets hjemmesider kan du få fler tips til hva en slik plan bør inneholde.

 


HER finner du godkjente bedriftshelsetjenester

HER kan du lese mer om hvordan lage renholdsplaner, risikovurdere vaskemidler, jobbe mer ergonomisk m.m.


 

2.  Utnevne et verneombud og AMU

AdobeStock_530209805.jpeg

Disse kravene kommer litt ann på hvor stort firmaet ditt er.
Er dere fler enn 5 ansatte så er det krav om verneombud. Er dere fler enn 30 ansatte er det også krav om et ArbeidsMiljøUtvalg (AMU).

Er dere færre enn 5 ansatte så kan dere velge en annen ordning enn å ha verneombud, det kan for eksempel være å heller ha en HMS-ansvarlig, en tillitsvalgt eller annet.

Uansett hva slags ordning dere velger, så skal dette være skriftlig og undertegnet av alle ansatte.

 

3. Arbeidsavtaler

Arb.kontrakt.jpg

Alle som jobber har krav på en arbeidskontrakt uansett om de jobber heltid eller om ansettelsen bare er midlertidig eller deltid. For å få godkjent renholdsbedriften din så må alle ha en arbeidsavtale.


HER kan du få tips til hva en arbeidsavtale må inneholde, du finner også maler til arbeidsavtaler på flere språk.

 

4. Betale minstelønn

AdobeStock_573825394.jpeg

Renholdsyrket er en av de få arbeidsgruppene hvor staten har gått inn og fastsatt en fast minstelønn.

Det har de kun gjort med 9 bransjer. Det er yrkesgrupper som er særlig utsatt for å få dårligere arbeidsvilkår og dårligere betalt enn det som er vanlig i Norge.


HER kan du sjekke hva minstelønnen må være.

 

5. Yrkesskadeforsikring

AdobeStock_484040591_1.jpeg

Fordi renholdsyrket er et utsatt yrke hvor det er en mye slitasje og skader, så er det også krav om at arbeidsgiver har tegnet en yrkesskadeforsikring. Det skal sikre deg som ansatt at du vil få økonomisk kompensasjon ved skade eller sykdom som skyldes arbeidet.


HER kan du lese mer om yrkesskadeforsikring.

 

Hvordan søke?

Når du har alle de 5 punktene på plass og dokumentasjonen klar, så er du klar for å sette i gang med selve søknaden.

Den skjer via Altinn og du må ha administrator rettigheter til renholdsfirmaet for å kunne logge deg inn.

HER er linken til søknadsskjemaet.

 

 



NYTTIGE LINKER

 

 

 

 

 

 

Kontakt oss

Har du spørsmål, kommentarer eller gode tips du vil dele? Ta kontakt så svarer vi deg så snart vi får mulighet.

KONTAKT OSS

Flere blogginnlegg

Gratis Softwash-Kurs

Gratis Softwash-Kurs

Fredag 26.april i NSP`s nye lokaler i Oslo

Godkjenning av renholdsfirmaet ditt hos Arbeidstilsynet

Godkjenning av renholdsfirmaet ditt hos Arbeidstilsynet

Hvordan gå frem og hvorfor er det et krav?

VÅRKAMPANJE HØYTRYKKSPYLING!

VÅRKAMPANJE HØYTRYKKSPYLING!

Opptil 60% rabatt på en rekke produkter!

Fasadevask

Fasadevask

Hvor ofte, hvilke metoder og hvilke typer fasader finnes?

Softwash vs Høyttrykkspyling

Softwash vs Høyttrykkspyling

Hvilken metode er best?